ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΤΟΥ ΣΚΥΛΟΥ

Ήρθε η ώρα να δούμε αναλυτικότερα κάποιες πληροφορίες σχετικά με το χαρακτήρα, τη συμπεριφορά και τις μορφές του σκύλου.
Με τον όρο χαρακτήρα ενός σκύλου εννοούμε το σύνολο των βασικών ιδιοτήτων (πνευματικές και ιδιοσυγκρασιακές) που χαρακτηρίζουν το σκύλο μας και είναι αυτές που τον κάνουν να ξεχωρίζει από τους άλλους σκύλους. Οι βασικές αυτές ιδιότητες προκύπτουν από γονίδια του, την ανατροφή και τα βιώματα του, αλλά και από τις περιβαλλοντικές επιρροές.
Με τον όρο συμπεριφορά του σκύλου εννοούμε το ποιοι είναι οι τρόποι που ο σκύλος αντιμετωπίζει ανθρώπους ή άλλου σκύλους.
Ουσιαστικά δηλαδή ο χαρακτήρας του σκύλου μας είναι αποτέλεσμα τεσσάρων πραγμάτων:

Τα χαρακτηριστικά της φυλής του

Αυτό το είδος εκπαίδευσης ενδείκνυται για ιδιοκτήτες που έχουν ως σκοπό να προστατέψουν το σπίτι τους από του επίδοξους κλέφτες.
Όταν ο σκύλος φτάσει στο επιθυμητό επίπεδο είναι σε θέση να μην επιτρέψει στους ληστές να εισέλθουν στο χώρο του, αν όμως συμβεί αυτό είναι σε θέση να τους ακινητοποιήσει.

Ο σκύλος μέσω των γονιδίων του κληρονομεί τα χαρακτηριστικά κατ επέκταση και τη συμπεριφορά του. Φυλές σκύλων στις οποίες ανήκουν μεγαλόσωμα σκυλιά όπως πχ. ο Ελληνικός Ποιμενικός είναι φυλές που έχουν δημιουργηθεί για καθήκοντα φύλαξης. Αντίθετα Φυλές σκύλων όπως τα Μαλτεζ έχουν δημιουργηθεί για συντροφιά . Φανταστείτε με βάση το παραπάνω τι αντιμετώπιση θα έχει ο ιδιοκτήτης ενός μεγαλόσωμου σκυλιού όταν γίνουν αγέλη.
Το μεγαλόσωμο σκυλί πράττοντας απολύτως φυσιολογικά θα αμφισβητήσει τον ιδιοκτήτη του και θα δοκιμάσει να επιβληθεί όταν του δοθεί η πρώτη ευκαιρία. Αντίθετα ένα σκυλί μικρόσωμο δεν θα κάνει μια αντίστοιχη προσπάθεια τουλάχιστον όχι σε υπερβολικό βαθμό εκτός αν οι πράξεις του ιδιοκτήτη του είναι τέτοιες που το κακομαθαίνουν.
Είναι εκατοντάδες οι παράμετροι οι οποίες είναι ικανές να παίξουν ρόλο στην διαμόρφωση της συμπεριφοράς ενός σκύλου. Μάλιστα μπορούν να το καταφέρουν σε βαθμό πάνω από 30 %. Αντίθετα το υπόλοιπο 70 % προκύπτει από του παρακάτω παράγοντες:
Η φυλή αλλά και τα γονίδια που κληρονομεί ένας σκύλος από τους γονείς του μπορούν να ορίσουν την συμπεριφορά του. Μπορούμε λοιπόν να πούμε πως σε μία τέτοια περίπτωση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του σκύλου μας μπορούν να κληρονομηθούν έως και 4 γενεές πίσω.
Για παράδειγμα, είναι λογικό το κουτάβι μας να είναι καλός φύλακας αν και ο πατέρας του ήταν εξίσου καλός φύλακας, ενώ αντίθετα εάν ο παππούς του ήταν φοβικός να μην εξελιχθεί σε καλό φύλακα αλλά σε ένα φοβικό σκύλο.
Σε γενικό βαθμό το γονιδιακό παρελθόν του σκύλου πέραν της φυλής μπορεί να τον επηρεάσει σε ένα ποσοστό περίπου 20 % .
Συνολικά λοιπόν μπορούμε να πούμε ότι ο χαρακτήρας του σκύλου και εν συνεχεία η συμπεριφορά του μπορούν να επηρεαστούν σε ένα ποσοστό 50 % και άνω από την κληρονομικότητα της φυλής και των γονιδίων του.
Εδώ όμως δεν πρέπει να ξεχάσουμε και τον παράγοντα άνθρωπο ο οποίος μπορεί να επηρεάσει τον χαρακτήρα και την συμπεριφορά του σκύλο στο υπόλοιπο 50 %.

Η παιδεία του

Αυτό το είδος εκπαίδευσης ενδείκνυται για ιδιοκτήτες που έχουν ως σκοπό να προστατέψουν το σπίτι τους από του επίδοξους κλέφτες.
Όταν ο σκύλος φτάσει στο επιθυμητό επίπεδο είναι σε θέση να μην επιτρέψει στους ληστές να εισέλθουν στο χώρο του, αν όμως συμβεί αυτό είναι σε θέση να τους ακινητοποιήσει.

Η παιδεία που μπορεί να προσφέρει ένας ιδιοκτήτης στο σκύλο του, είναι ένας παράγοντάς ο οποίος μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά του. Παρακάτω θα μιλήσουμε για τον παράγοντα εκπαίδευση:
Στατιστικά μιλώντας ένα 15 % των σκύλων δεν χρειάζονται κάποια ιδιαίτερη εκπαίδευση από τους ιδιοκτήτες τους σε ότι αφορά στη συμπεριφορά τους.
Το μεγαλύτερο ποσοστό των σκύλων όμως δηλαδή το 80% θα χρειαστούν κάποια μαθήματα εκπαίδευσης σε σπίτι ή σε εκπαιδευτήριο από κάποιο πιστοποιημένο εκπαιδευτή σκύλων. Οι λόγοι που μας οδηγούν στο να πρέπει να εκπαιδεύσουμε το σκύλο μας είναι συνήθως είναι τα δυνατά τους γονίδια ή η έλλειψη εμπειρίας από την πλευρά του ιδιοκτήτη.

Εκπαίδευση σκύλων στη συμπεριφορά

Ο χαρακτήρας του ιδιοκτήτη του

Η τελευταία παράμετρος η οποία μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά και το χαρακτήρα ενός σκύλου, δεν είναι άλλος από το χαρακτήρα του ιδιοκτήτη του. Όταν ο ιδιοκτήτης του σκύλου είναι είναι ένας δυναμικός χαρακτήρας ενώ ο σκύλος έχει ήπιο και υποτακτικό χαρακτήρα τότε υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να δημιουργηθεί πρόβλημα στη συμπεριφορά του, λόγω υπερβολικής αρχηγίας προς το σκύλο.

Αντίθετα, αν ο σκύλος είναι δυναμικός και ο ιδιοκτήτης του είναι ήπιος με πιο χαμηλούς τόνους, τότε υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να κυριαρχήσει ο σκύλος στο χώρο του σπιτιού. Σο σενάριο αυτό ο σκύλος γίνεται αρχηγός μέσα στο σπίτι και με τη συμπεριφορά του καταδυναστεύει τον ιδιοκτήτη του σπιτιού.

Για να ανακεφαλαιώσουμε, οι δύο πρώτες περιπτώσεις αναφέρουν τους βιολογικούς παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν το χαρακτήρα και κατ επέκταση τη συμπεριφορά του σκύλου μας, ενώ οι δύο τελευταίες περιπτώσεις αναφέρουν τις τακτικές με τις οποίες πλάθεται ο χαρακτήρας του σκύλου με την συνεχή επίδραση του ανθρώπου σε αυτόν.

Γίνεται λοιπόν εύκολα αντιληπτό μας θέλουμε ο χαρακτήρας του σκύλου μας να είναι ισορροπημένος, το οποίο είναι κάτι που θα προκύψει από τους γονιδιακούς παράγοντες του οποίους αναφέραμε παραπάνω.

Δεν πρέπει όμως σε αυτό το σημείο να ξεχνάμε και τη σπουδαιότητα που έχει ο σκύλος να μέχρι τον ίδιο χαρακτήρα και «ιδιοσυγκρασία» με τον ιδιοκτήτη του, δηλαδή οι δυο τους να είναι άτομα της ίδιας δυναμικής.

Όπως αναφέρθηκε νωρίτερα στην τρίτη παράμετρο, είναι τεράστιας σημασίας η προσφορά μας στο σκύλο μιας σωστής εκπαίδευσης η οποία θα πλάσει με τη σειρά της ένα σκυλί συμπεριφορά και σωστό χαρακτήρα, συνεπώς η σπουδαιότητα της εκπαίδευσης θα πρέπει να έχει αν όχι αναγκαίο τουλάχιστον προληπτικό χαρακτήρα.